index

Allmänt

  • Vid köp i Dalum webshop sköter Dalum hanteringen: betalning, leverans, retur samt reklamation.
  • Om du är under 18 år behöver du målsmans godkännande för att beställa varor från oss.
  • Varje vara anges med pris inklusive moms och kundvagnen visar det totala priset inklusive moms och frakt förutom vid köp till vissa länder utanför Sverige där eventuell moms och skatt betalas vid upphämtning av paketet.


Paket som inte hämtas ut

  • Om du inte hämtar ut ditt paket och utlämningsstället skickar tillbaka det till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader detta innebär. Avgiften (för närvarande 200 SEK i Sverige, 20 EUR utanför Sverige och upp till 50 USD i USA) avser kostnader för returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.


Frakt och leverans

  • Alla varor som säljs på Dalums webbshop tillhör Dalum Sweden AB tills full betalning skett.
  • När du handlar i vår webbshop regleras detta i svensk lag, främst i distans- och hemförsäljningslagen.
  • Vi försöker leverera varan/varorna inom 1-3 arbetsdagar inom Sverige, 3-5 dagar inom Europa och 8-10 arbetsdagar till USA.
  • Vid långhelger och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd, men vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Beställningar som görs på helgdagar behandlas normalt nästkommande arbetsdag. Om en vara inte finns i lager står det angivet vid respektive vara. Samtliga leveranser innehåller en specifikation på vad du har beställt.
  • Om en skada uppstår under transporten ska du rapportera skadan direkt till transportföretaget som levererade varan till dig.


Fraktkostnader

  • Du kan se fraktkostnader och använt fraktbolag här


Ångerrätt

  • Ångerrätt innebär att du som kund i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen har rätt att frånträda ditt avtal inom 14 dagar. Tidsfristen för ångerrätt börjar löpa från den dag du som kund tagit emot varan.
  • Vill du utnyttja din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den, och du får därmed inte använda varan. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet förlorar du ångerrätten.
  • OBS! Ångerrätten gäller ej presentkort. För köp av 2:a sorteringsprodukter eller begagnade produkter gäller endast bytesrätt.


Öppet köp i Dalum webshop

  • Du har öppet köp i 30 dagar.
  • Vill du returnera varan måste både produkt och förpackning återsänds i oanvänt skick att de kan säljas igen. Om du har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, kan du bli skyldig ersättning för varans eller förpackningens värdeminskning.
  • Observera att öppet köp, bytes-/returrätt inte gäller för presentkort

 

Reklamation
  • När du tar emot en vara från Dalum Sweden AB så rekommenderas det att du på en gång kontrollerar om det är några skador från transporten eller om det är andra defekter. Upptäcks något avvikande önskar vi att ni kontaktar oss snarast. Kontakta oss då på kundorder@dalumsweden.se och beskriv ärendet samt bifoga gärna foton så att vi lättare kan göra en bedömning hur vi tar det vidare. Uppge även namn på beställaren samt ordernummer.
  • Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Vi försöker först och främst rätta till felet på varan. Går inte det så ersätter vi varan med en ny produkt, alternativt ersätter varan med pengar.
  • Vi tar endast emot reklamationer av varor som har köpts via Dalums webbshop. Om varan är köpt via återförsäljare ska återförsäljaren kontaktas för hantering av reklamationsärendet.
  • När vi mottagit reklamationsärendet och godkänt reklamationen, skickar vi en returfraktsedel som du kan använda för att skicka tillbaka varan till oss.
  • Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står Dalum för fraktkostnaderna. Det är därför viktigt att du använder dig av frakthandlingarna som skickas från oss.
  • Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.I dessa fall och för direktkontakt når du kundtjänst på: E-post: reklamation@dalumsweden.se Tel: +46(0)70-5417027
  • Paketet skickas till:

          Dalum Sweden AB
          Sveagatan 16
          79136 Falun
          Sverige

  • Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Dalum Sweden AB.
  • OBS! För produkterna Ward är reklamation på grund av skönhetsfel ej möjligt. Dalum Renskinn Ward har en tät päls med tunna renhår som ger en god isolering. Det är fullt normalt att renskinnen fäller hår, därför utgör det inte godkända anledningar till reklamation. Vi rekommenderar att du följer våra skötselråd för renskinnnen Ward.

Kontakta oss gärna