index

Företagsinformation

Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av följande företag:

Dalum Sweden AB

Organisationsnummer: 559256-9742
Telefonnummer: 070-541 70 27
E-postadress: hej@dalumsweden.se

Betalning och priser

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Kortbetalning - Payson Checkout 2.0, Klarna Checkout
  • Faktura, Direkt eller Delbetalning - Klarna Checkout
  • Paypal

Betalningsansvar och åldersgräns

Att lägga en order via Dalumsweden webshop medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och vid genomförande av köp.

Dalum expedierar inte beställningar till personer under 18 år utan godkännande av målsman. Genom att godkänna dessa köpvillkor intygar du att du uppfyller kraven om ålder. Om du befinner dig utanför Sverige intygar du även att du är myndig och har laglig rätt att lägga order i det land eller den region där du befinner dig.

Leveranser och Fraktkostnader

Leveranstid

Leveranstiden är normalt mellan 2-5 vardagar från orderläggande (inom Sverige). 
För leveranssättet "Hämta i butik" kan du vanligtvis hämta samma dag eller nästkommande vardag. Kontakta oss alltid innan hämtning för att säkerställa att vi är på plats. 

Om inte annat anges erbjuder vi följande leveransmetoder och fraktkostnader:

  • Leverans till ombud - 70 SEK / 7 EUR Fraktfritt vid köp över 495 kr.
  • Hemleverans inom Sverige- 120 SEK / 12 EUR
  • Norden EU-länder - 150 SEK / 15 EUR
  • Norge 250 SEK / 25 EUR
  • Europa inom EU - 300 SEK / 30 EUR
  • Europa utanför EU - 400 SEK / 40 EUR
  • Resten av världen - 900 SEK / 90 EUR

Returer

Mejla kundorder@dalumsweden.se med ordernummer och vilken/vilka varor som ska retuneras på ordern.
Returer sker på din egen bekostnad utom om artikeln är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Om du önskar hjälp med boka frakt kan vi ta ut det och mejla dig fraktsedel mot en kostnad på 69 SEK. Du skriver då ut fraktsedel och fäster på paketet och lämnar in på Schenkerombud.
Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

Returer skickas till
Dalum Sweden AB 
Sveagatan 16
79136 Falun

Kontaktuppgifter för avisering: frakt@dalumsweden.se, 070-5417027

30 dagars öppet köp

Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning  meddelar oss. Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.

Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras är mindre värd, har vi rätt att dra av en summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Återbetalning
Om du nyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalat för artikeln snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot artikeln. 

Läs mer om distansavtalslagen hos Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/

Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos oss behöver du uppge vissa personuppgifter. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt GDPR rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

För att bli kund hos oss eller göra en beställning behöver vi samla in personuppgifter. Några exempel på varför vi samlar in personuppgifter är:

För att du ska kunna genomföra en beställning.
För att vi ska kunna ge support via mail.
För att kunna hantera eventuella reklamationer, byten och returer.
För att vi ska kunna skicka orderbekräftelser.
För att vi ska kunna skicka faktura vid lagd order.
För att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dem som önskar.
För att kunna förbättra våra tjänster.

Vi sparar följande persondata om våra kunder:

Kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.

Beställningar: Ip-adress, E-post, Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.

Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.

Reklamationer

När du tar emot en vara från Dalum Sweden AB så rekommenderas det att du på en gång kontrollerar om det är några skador från transporten eller om det är andra defekter. Upptäcks något avvikande önskar vi att ni kontaktar oss snarast. Kontakta oss då på kundorder@dalumsweden.se och beskriv ärendet samt bifoga gärna foton så att vi lättare kan göra en bedömning hur vi tar det vidare. Ange även namn på beställaren samt ordernummer.

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Vi försöker först och främst rätta till felet på varan. Går inte det så ersätter vi varan med en ny produkt, alternativt ersätter varan med pengar.


Vi tar endast emot reklamationer av varor som har köpts via Dalums webbshop.Om varan är köpt via återförsäljare ska återförsäljaren kontaktas för hantering av reklamationsärendet. 

När vi mottagit reklamationsärendet och godkänt reklamationen, skickar vi en returfraktsedel som du kan använda för att skicka tillbaka varan till oss.

Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står Dalum för fraktkostnaderna. Det är därför viktigt att du använder dig av frakthandlingarna som skickas från oss. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.

I dessa fall och för direktkontakt når du kundtjänst på:

E-post: kundorder@dalumsweden.se 

Tel: +46(0)70-5417027

Paketet skickas till:

Dalum Sweden AB
Sveagatan 16
79136
Sverige

Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Dalum Sweden AB.

OBS! För produkterna Ward är reklamation på grund av skönhetsfel ej möjligt. Dalum Renskinn Ward har en tät päls med tunna renhår som ger en god isolering. Renskinnen fäller hår naturligt och är helt normalt, därför utgör det inte godkända anledningar till reklamation. Vi rekomenderar att du följer våra skötselråd.   

Force Majeure

I händelse av omständigheter utanför Dalum Sweden AB:s kontroll, till exempel genom ändrad lagstiftning, regeringsbeslut, strejker, blockader, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämningar, naturkatastrofer, pandemier eller liknande händelser, ska Dalum Sweden AB: s skyldighet att uppfylla köpeavtalet upphöra. så länge omständigheterna fortsätter att gälla.

Produktinformation och avbildningar av varor

Dalum Sweden AB friskriver sig från eventuella stavfel och textfel i produktinformationen. Likaså kan det vara en viss skillnad på avbildad vara på hemsidan och den verkliga varan. Det kan vara färgnyanser, mindre produktförändringar samt storleksåtergivning.  

Reparationer

Vi önskar att våra produkter ska användas så mycket och så länge som möjligt. Om ni har en vara som gått sönder eller som behöver någon form av service så kontakta oss gärna på hej@dalumsweden.se  så ser vi över möjligheterna för reparation.

Kontakta oss gärna